بغض شهردار مشهدمقدس در نشست خبری برای جان‌باختگان سیل مشهد + فیلم نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: شورای ششم تا پایان دوره‌اش، از شهردار مشهد حمایت می‌کند ترافیک پرحجم در میدان‌های قائم(عج) و استقلال و خیابان‌های منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۱۷۱ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) نشست خبری شهردار مشهد با اصحاب رسانه | قلندرشریف: هزینه اداره شهر مشهد در هر ماه یک همت است | پروژه‌‌های برزمین‌مانده را به اتمام می‌رسانیم + فیلم حمایت شورای شهر مشهد از گروه‌های جهادی در حاشیه شهر آمادگی هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی به ۷۰۰‌هزار زائر پیاده امام رضا(ع) مهدی ناصحی: مهم‌ترین اولویت شورای شهر در سال آخر خود پیگیری پروژه‌های برزمین‌مانده مدیریت شهری است در صد و بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس چه گذشت؟ مهدی ناصحی به عنوان رئیس شورای شهر برای سال چهارم انتخاب شد | ترکیب هیئت رئیسه سال چهارم شورای ششم شهر مشهد + فیلم بیش از ۹ هزار تماس اشتباه یا مزاحمت برای آتش‌نشانی مشهد طی یک هفته گذشته (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) رتبه دوم خراسان رضوی در نوسازی بافت فرسوده کشور تأکید شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بر سامان‌دهی وضعیت کشف‌رود انتشار فراخوان ارسال طرح‌های المان و سازه‌های گل بهار ۱۴۰۴ در مشهد کندو کاوی در تاریخ مزرعه «گل‌ختمی» مشهد که میدان بسیج شد توجه ویژه به موضوع «خلاقیت و نوآوری» در دوره ششم مدیریت شهری مشهدمقدس آغاز پویش «هم‌قدم با پاکبانان شهرم» در مشهد دستور فرماندار به بخشدار برای رفع تاریکی جاده روستای «کنه‌بیست» مشهد پیشرفت ۷۵ درصدی پیاده روسازی در بلوار «توس» مشهد شرط صدور سند مالکیت اعیان برای اراضی وقفی اعمال‌قانون ۱۳۸۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۴ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه شهید چراغچی، بولوار وکیل‌آباد و میدان آزادی (۱۳ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نشست خبری شهردار مشهد با اصحاب رسانه | قلندرشریف: هزینه اداره شهر مشهد در هر ماه یک همت است | پروژه‌‌های برزمین‌مانده را به اتمام می‌رسانیم + فیلم

  • کد خبر: ۲۴۲۹۶۹
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱
  • ۲
نشست خبری شهردار مشهد با اصحاب رسانه | قلندرشریف: هزینه اداره شهر مشهد در هر ماه یک همت است | پروژه‌‌های برزمین‌مانده را به اتمام می‌رسانیم + فیلم
شهردار مشهد مقدس گفت: اراده خودمان را بر اتمام پروژه‌های ناتمام گذاشتیم و تمام پروژه‌ها به‌جز تعداد معدودی را به اتمام رساندیم؛ زیرا پروژه‌های برزمین‌مانده علاوه بر اینکه زخمی بر بدنه شهر بود، نارضایتی مردم را نیز به همراه داشت.

مقدسی_سخایی| شهرآرانیوز، محمدرضا قلندرشریف امروز، ۱۴ مرداد ۱۴۰۳، در آستانه روز خبرنگار در نشست خبری با اصحاب رسانه که با حضور معاونان و مدیران شهردار در سالن همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار به جامعه خبری ایران اسلامی مخصوصاً خبرنگاران مشهدی، اظهار کرد: می‌توان گفت مشهد مرکز اطلاع‌رسانی و خبررسانی کشور است. در حوزه‌های مختلف، مخاطب رسانه‌های مشهد به دلیل تعداد زیادی که دارند و اینکه محل تولد بسیاری از رسانه‌های مشهور مشهد بوده، بیشتر است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵ ماه است که مسئولیت را در شهرداری مشهد برعهده گرفتم، عنوان کرد: هرچند کار سنگین و سختی بوده، اما تمام لحظات آن شیرین است. حسن این انتخاب این بود که اولین شهردار مشهد از بدنه شهرداری انتخاب شد و معاونان و مدیران شهرداری به‌جز تعداد انگشت‌شماری نیز از بدنه شهرداری انتخاب شدند؛ بنابراین نیازی به گذشت زمان برای تسلط بر حوزه‌ها نبود و از روز اول، شروع‌ به‌ کار کردیم. در این مدت کوتاه، کار‌های بزرگی انجام شده است.

قلندرشریف بیان کرد: توجه ویژه ما به رعایت این اصل بود که باید برای موضوعات شهر به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که زیرساخت‌ها را ایجاد و ضعف‌ها را برطرف کنیم تا ریل‌گذاری مناسبی برای خدمات شهر باشد. تعداد زیادی پروژه برزمین‌مانده داشتیم که زخم‌های متعددی به دلیل این پروژه‌های نیمه‌کاره بر پیکره شهر وارد شده و مغفول مانده بود. ما از دوره چهارم و پنجم، پروژه رهاشده داشتیم.

شهردار مشهد افزود: اراده خودمان را بر اتمام پروژه‌های ناتمام گذاشتیم. تمام پروژه‌ها به‌جز تعداد معدودی را به اتمام رساندیم؛ زیرا پروژه‌های برزمین‌مانده علاوه بر اینکه زخمی بر بدنه شهر بود، نارضایتی مردم را نیز به همراه داشت. همچنین هر لحظه که می‌گذشت، هزینه اتمام پروژه‌ها سنگین‌تر می‌شد. ما در هر معاونت، کارویژه‌هایی را تعیین کردیم تا کار را انجام دهند. خیلی از افراد ریسک ورود به این موضوع را نداشتند، اما معاونان ما رکورد‌هایی را شکستند.

بوستان‌هایی ویژه برای بانوان شهر مشهد

وی ادامه داد: ازجمله پروژه‌های افتتاح‌شده مجموعه آبی شهید قربانی از دور چهارم بود که به اتمام رسید. بوستان ۲۳هکتاری برکت و تقاطع چهارسطحی آزادگان که در دوره پنجم ۲۰ درصد پیشرفت داشت، از دیگر پروژه‌ها بود. استاندار درخصوص پروژه تقاطع چهارسطحی آزادگان بیان کردند که نگران هستند آزادراه مشهد-چناران به مشهد برسد، اما این پروژه تمام نشود. دوربرگردان پیامبراعظم(ص)، دو ایستگاه آتش‌نشانی و پردیس بانوان شهرداری از دیگر پروژه‌ها بود.

قلندرشریف خاطرنشان کرد: مجموعه سالن‌های ورزشی بانوان را کلنگ‌زنی کردیم. پردیس بانوان شهربانوی کوهسنگی، ایستگاه اصلی الندشت، ایمنی و پدافند غیرعامل خط‌دو قطارشهری و پله‌های فرار این خط، پروژه‌های متعدد حوزه پسماند، اضافه‌کردن ایستگاه‌های ثابت پالایش و آلودگی هوا، باغ پرنده‌شناسی وکیل‌آباد، ورود ۱۳۰ دستگاه ون به مشهد و پیگیری ۳۵ دستگاه اتوبوس از دیگر اقدامات انجام‌شده است.

اجرای پروژه تعریض پل دهرود در راستای اجرای درخواست‌های مردمی

شهردار مشهد اضافه کرد: تقاطع میلاد در بولوار امامت بازگشایی شد. سه‌راه کاشانی ناامن بود که آن را به چهارراه تبدیل کردی؛ همین پروژه ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه داشت. پروژه‌های متعدد زودبازده در محلات مختلف مشهد انجام دادیم و از دوربرگردان شهید میرزایی، پل دهرود مطالبه بیست‌ساله مردم، تکمیل ساختمان «شوق زندگی» با همکاری دستگاه قضایی، تست گرم فاز یک خط‌سه، بولوار ۳۵متری اسماعیل‌آباد و ایجاد ۱۵ فضای ورزشی روباز بهره‌برداری شد.

شهردار مشهد با بیان اینکه پروژه پل دهرود خارج از محدوده شهری مشهد بود، اما با توجه به مطالبه‌های مردمی، شهرداری مشهد در مسیر تعریض پل و برطرف‌کردن مشکل گام برداشت و توانستیم یکی از مردمی‌ترین پروژه‌های شهر را به بهره‌برداری برسانیم، افزود: در حوزه‌های فرهنگی، اقدامات مناسبی با همکاری دستگاه قضایی انجام شده و تکمیل و راه‌اندازی ساختمان «شوق زندگی» یکی از پروژه‌های موفق و مشترک این دو سازمان است.

به گفته وی، افتتاح بولوار ۳۵متری خین‌عرب تا اسماعیل‌آباد، بهره‌برداری از ۱۵ زمین ورزشی روباز، بهسازی کال زرکش و بهره‌برداری از مرکز معاینه‌فنی خودرو‌های سنگین ازجمله اقدامات مدیریت شهری در یک سال گذشته بوده است.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: رصدخانه مشهد بی‌نظیرترین رصدخانه است. پل ورودی مشهد از سمت جاده سرخس را چهارخطه کردیم. کال طرق دیواره‌سازی شد. بولوار قمربنی‌هاشم‌(ع) یکی دیگر از اقدامات بود که راه‌آهن مشهد را برای اتصال شش خط ریلی بی‌نیاز کرد. پارکینگ توحید میدان شهدا تا یک ماه دیگر آماده بهره‌برداری می‌شود که ۱۶۰۰ جای‌پارک دارد. از این تعداد، ۱۲۰۰ جای‌پارک در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد و ۴۰۰ جای‌پارک در اختیار بخش خصوصی خواهد بود.

عضویت ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان در نرم‌افزارهای آنلاین پسماند

شهردار مشهد در ادامه این نشست، با تأکید بر اینکه موضوع تشویق مردم به استفاده از اپلیکیشن‌های جمع‌آوری زباله‌های خشک از درب منازل در اولویت قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر، اپلیکیشن‌های آنلاین جمع‌آوری پسماند، دارای ۴۰۰ هزار کاربر است و تلاش می‌شود این عدد تا پایان دوره ششم، به ۶۰۰ هزار کاربر افزایش پیدا کند.

به گفته وی، بهره‌برداری از رصدخانه شهری یکی از اتفاقات خوب و امیدوارکننده در حوزه برنامه‌ریزی شهری است و قطعاً می‌تواند در مطالعات پروژه‌های کلان، به ما کمک‌ شایانی کند. همچنین پل سرخس به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های خارج از محدوده شهری این دوره است؛ این پل در ورودی شهر مشهد قرار دارد و به دلیل نداشتن ایمنی کافی، در زمان رخ‌دادن حوادث برای شهروندان، خسارات زیادی به بار می‌آورد، اما با ورود شهرداری، این پل تعریض شد و رضایت عمومی در آن منطقه حاصل شد.

شهردار مشهد در این نشست، با اشاره به اینکه در این‌ دوره از مدیریت شهر، مذاکره ویژه‌ای انجام دادیم تا دستگاه TBM به انتهای خط‌سه قطارشهری وارد شود، گفت: هم‌زمان خط‌چهار نیز در حال فعالیت است.

وی گفت: در کنار این اقدامات، عملیات ساخت پردیس شهربانوی بسیج، پروژه زودبازده پارک خطی بوستان کرامت، پردیس بانوان طرق و بوستان شهربانو آفتاب در منطقه ۱۰، پایانه اتوبوس‌رانی شهید مفتح و... درحال انجام است. 

قلندرشریف در ادامه، با بیان اینکه مجموعه آبی و ورزشی رسالت و ساختمان باغ‌موزه دفاع مقدس نیز در حال اجراست، گفت: مجموعه ورزشی جنب شهربانو وکیل‌آباد، بوستان جهان‌شهر و ایستگاه سلامت خط‌دو نیز دیگر پروژه‌هایی است که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند.

وی در خصوص تصفیه‌خانه سپتاژ تصریح کرد: تصفیه‌خانه سپتاژ برای فاضلاب‌های خانگی ایجاد می‌شود. این موضوع تکلیف شهرداری نبوده و اگر شهرداری قبول کرد، برای رفع مشکل شهر بود. یکی از خط‌قرمز‌های ما سلامت و ایمنی مردم شهر بوده و تخلیه فاضلاب‌های خانگی در کشف‌رود یکی از معضلات است. قرار بود ۵۰ میلیارد وام بدهند، اما کار انجام نشده و به افزایش قیمت‌های مختلف رسیده که الان این وام یک‌پنجم هزینه اتمام کار هم نیست.

قلندرشریف افزود: از روزی که آمدیم، پیگیری کردیم؛ اما فقط وعده بوده است. به‌قدری بانک متولی و دستگاه ذیربط کار را پیچیده کرده‌اند که نه‌تنها کار پیش نرفته است، بلکه گفتیم فرض کنیم وامی در کار نیست. درحال‌حاضر، پیمانکار دارد خلع‌ید و اسناد به‌روزرسانی می‌شود. طبق روال، شهریور این کار انجام و انتخاب پیمانکار جدید محقق می‌شود.

راه‌اندازی اداره دیپلماسی شهری در شهرداری مشهد

شهردار مشهد با اشاره به راه‌اندازی اداره دیپلماسی شهری در شهرداری گفت: یکی از اقدامات شهری ما تمرکز بر دیپلماسی شهری به عنوان ابزار جدید تعامل با شهر‌های تراز اول و برون‌رفت از مشکلات، با کسب تجارب است.

وی تأکید کرد: ما به دنبال این هستیم که نشست شهرداران مرتبط با حوزه‌های مأموریتی این شهر را در مشهد دنبال کنیم. از دیگر اتفاقات مهمی که در همین ایام رقم خورد، این بود که شهرداری مشهد به عنوان دفتر منطقه‌ای اوراسیا، متروپلیس انتخاب شد.

شهردار مشهد با بیان اینکه در حال حاضر، ۲۸ فرایند جدید الکترونیکی در شهرداری فعال شده است، گفت: شهرداری مشهد در حوزه الکترونیکی، پیشرو بوده است. در حال حاضر با توجه به فرایند‌های جدید، ۶۷ فرم کسر، ۱۰۹ فرم بهبود و ۲۶۹ امضا حذف شده است.

باید مراقب باشیم مشهد در حوزه آلودگی هوا به تهران تبدیل نشود

قلندرشریف با اشاره به این موضوع که ما باید از اینکه مشهد در حوزه آلودگی هوا به تهران تبدیل نشود، پیشگیری کنیم، ادامه داد: ما باید به این موضوع ورود کرده و برای رفع آن، به دیگردستگاه‌ها کمک کنیم.

باید بگویم حوزه خدمات شهری مشهد و پسماند مشهد در کشور سرآمد است و کارگاه آموزشی برای دیگران برگزار می‌کند. همچنین در راستای کاهش آلودگی هوا، اقداماتی نظیر توسعه فضای‌سبز، تأمین آب از پساب و توسعه حمل‌ونقل عمومی را داشتیم.

فاز یک خط‌سه مترو امسال به بهره‌برداری می‌رسد

وی ادامه داد: باهمت دوره ششم مدیریت شهری در حوزه قطارشهری، فاز یک خط‌سه امسال به بهره‌برداری می‌رسد و خطوط یک و دو به خط سه وصل می‌شوند. چهار هزار نفر به صورت شبانه‌روزی در زیر زمین کار می‌کنند و کسی نمی‌بیند.

قلندرشریف گفت: در این دوره، خط‌دو قطارشهری به اتمام خواهد رسید. کل اوراق مشارکت قطارشهری ۲۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای اولین بار خریداری شده است، عنوان کرد: شعار امسال ما «هر روز یک اتوبوس است». همچنین مسائل زیست‌محیطی خط‌قرمز مدیریت شهری است؛ لذا برای حفظ محیط زیست موتور برقی و بایدو داشتیم؛ از صبح زود تا ساعت دو ظهر استفاده از دوچرخه‌ها رایگان است.

شهردار مشهد تأکید کرد: هزینه جاری شهرداری و شهر مشهد در هر ماه هزار میلیارد تومان یا یک همت است که تأمین آن بسیار سخت است؛ اما ما این کار را انجام می‌دهیم.

شهردار مشهد در این نشست، با اشاره به این موضوع که تکمیل و بهره‌برداری از قطارشهری مشهد در رأس همه امور شهرداری قرار دارد و این یک وظیفه ملی است، گفت: قطارشهری مشهد چهار خط اصلی دارد که خط‌یک تکمیل شده و در اختیار مردم است. خط‌دو نیز در این دوره با تجهیز و تکمیل ایستگاه‌های «الندشت» و «سلامت» به پایان رسید.

وی در ادامه بیان کرد: قسمت بزرگی از حفاری خط‌سه قطارشهری انجام شده و حفاری آن از محدوده میدان امام‌علی(ع) تا الهیه پیش رفته است و قصد داریم که بخشی از آن را به‌زودی به بهره‌برداری برسانیم. هزینه‌های قطارشهری از درآمد‌های منابع داخلی شهرداری تأمین می‌شود.

شهردار تصریح کرد: حفاری خط‌چهار نیز از شهرک شهید باهنر به سمت خواجه‌ربیع و مهر مادر انجام شده است و در مرحله بولوار عبادی قرار دارد.

وی تأکید کرد: برای حفاری هر کیلومتر قطارشهری ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. حفاری‌ها انجام شده و نیاز به توسعه ایستگاه‌هاست.

استیضاح شهردار حق شورای شهر است

وی در خصوص صحبت‌های پیش‌آمده در خصوص استیضاح خود، گفت: استیضاح شهردار حق شورای شهر است. باید از پنهان‌کاری پرهیز کنیم، اما تحقق این امر و تشخیص آن برعهده شوراست و باید روند قانونی آن طی شود.

وی با بیان این موضوع که جواب‌دادن به حواشی چه‌منفعتی برای شهرداری و مردم دارد، گفت: این صحبت‌ها جز اینکه ذهن مردم را مشوش کند، حاصل دیگری ندارد.

وی در ادامه گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم با کمک دوستان، ۱۵ کلان‌پروژه را جمع‌بندی کنیم. عملیات‌های تکمیل برخی پروژه‌ها آغاز شده و برخی دیگر نیز به‌زودی آغاز می‌شوند.

قصد داریم تا در پایان مدیریت شهری ششم، پروژه‌هایی را که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، به اتمام برسانیم. 

شهردار با اشاره به این موضوع که تنهاپروژه‌ای که به‌دلیل فازبندی، قابلیت اتمام ندارد، پارک ۷۷هکتاری کرامت است، گفت: بااین‌حال، تاکنون احداث این بوستان، ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

مطالبات شهرداری از نهادهای دولتی چقدر است؟

قلندرشریف در خصوص مطالبات شهرداری مشهد از نهادهای دولتی گفت: نه‌تنها شهرداری مشهد بلکه شهرداری‌های شهرهای مختلف مطالبات بسیار زیادی از دولت دارند. مطالبات ما از دولت بیش از ۳۰ هزار میلیارد بوده که بخشی از دستگاه‌های دولتی استانی و بخشی از قوانین تصویب‌شده در کشور است. بسیاری از مطالبات را مستندسازی و به سازمان برنامه و بودجه ارسال کردیم.

شهردار مشهد افزود: طی دو مرحله، بیش از ۱۲ هزار میلیارد اسناد دادیم که ۵ هزار میلیارد را قبول و ثبت کردند اما تاکنون پولی به شهرداری پرداخت نشده است. شهادت رئیس‌جمهور‌ نیز کار ما را سخت کرده است. قاطعانه در حال پیگیری هستیم و باید مطالبات خود را محقق کنیم.

وی ادامه داد: آقای زوکی‌نژاد در مأموریتی برای موضوعات بانکی در تهران هستند. پرداختی‌های شهرداری برای تأمین بدهی پیمانکاران بسیار بالا بوده است. در چهار ماه، ۶۰ درصد بدهی پیمانکاران پرداخت شد که در فروردین ۲۰ درصد، اردیبهشت ۲۰ درصد و خرداد و تیر ۲۰ درصد پرداخت کردیم؛ هیچ زمانی در فروردین، پولی پرداخت نمی‌شد.

قلندرشریف اضافه کرد: اگر شهر می‌خواهد پویا شود، پیمانکاران باید کار کنند، در نتیجه طلب پیمانکاران به‌روز می‌شود؛ بنابراین مطالبات جدید است. در این دوره مدیریت شهری که کار تحویل گرفته شد، ۳۰ هزار میلیارد بدهی از دوره پنجم  باقی مانده بود.

استاندار خراسان‌رضوی پیگیر رفع اختلاف حریم مشهد با طرقبه‌شاندیز است

شهردار مشهد گفت: اختلاف بر سر مرزهای غربی مشهد مربوط به بحث توسعه مشهد به سمت غرب نیست؛ بلکه در این خصوص، با طرقبه‌شاندیز اختلافی است که بعد از ایجاد شهرستان بینالود یا طرقبه‌شاندیز به وجود آمد.

وی ادامه داد: بعد از آنکه طرح جامع مشهد تصویب شد، این بخش به صورت مبهم و محل اختلاف باقی ماند که عمده آن در رابطه با این بود که حریم و مرز مشهد با بینالود و طرقبه‌شاندیز کجاست که تاکنون تعیین تکلیف نشده است.

قلندرشریف بیان کرد: موضوع حریم و مرز مشهد با بینالود و طرقبه‌شاندیز در حال بررسی است و در بخشی از طرقبه‌شاندیز و مشهد حریم وجود ندارد که آقای استاندار پیگیر این موضوع هستند. یکی از پیشنهادات این است که مرز حریم طرقبه‌شاندیز با مشهد آزادراه مشهد‌-چناران باشد که هنوز در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ کیلومتر تا حریم و از طرف دیگر دوسه کیلومتر به حاشیه باید اصلاح شود. نمایندگان مشهد مخصوصاً حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمانفر پیگیر این موضوع هستند.

اظهارنظر شهردار مشهد در خصوص سیلاب اخیر | شهرداری درمورد سیلاب کم‌کاری نکرده است

قلندرشریف در خصوص سیلاب اخیر مشهد اظهار کرد: در حوزه سیلاب و بحران‌ها، دستگاه‌های مختلف وظایف تعریف‌شده‌ای دارند. به اذعان مدیران استانی و ملی و دستگاه‌های نظارتی، شهرداری بهترین خدمات را داشته و کار را به نحو مطلوب و به‌موقع مدیریت کرده است. در این مواقع از قبل، توسط هواشناسی و مدیریت بحران استان هشدارهایی برای همه دستگاه‌ها ارسال می‌شود و الان در محدوده اخطار زرد در مشهد هستیم.

شهردار مشهد افزود: قبل از سیلاب، هشدار نارنجی صادر شده بود و بعد از آن هم تاکنون چهارپنج هشدار نارنجی در مشهد صادر شده که هیچ اتفاقی رخ نداده است. ما فراتر از هشدار نارنجی، از قبل تمام نیرو‌های شهرداری را در حالت آماده‌باش قرار دادیم و نیرو‌ها را مستقر کردیم.

وی ادامه داد: آقای دهقان‌پور، مدیرکل هواشناسی استان، در جلسه مدیریت بحران استان که با حضور آقای مخبر تشکیل شد، اعلام کردند دوره بازگشت بارش باران مشهد ۲۰۰ساله بوده است. همکاران ما در کوتاه‌مدت سیلاب را جمع‌آوری کردند، اما میدان انقلاب و سپاه۶۹ دو نقطه بحرانی بودند. ما در این جایگاه نیستیم که بگوییم چه‌کسی مقصر بوده، ما اطلاعات را در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار دادیم و جلسات مختلف در حوزه‌های مختلف برگزار شده که قضاوت با دستگاه‌های متولی است.

قلندرشریف اضافه کرد: کاری که همکاران ما در بحران سیل انجام دادند، بی‌نظیر بود. از لحظات اول، همه مستقر بودند و شبانه‌روزی کار کردند. مسئولانی در زمان سیلاب که از میدان انقلاب بازدید کردند، گفتند «اگر ظرف یک هفته، مشکل را رفع کنید، هنر کردید» که همکاران من در کمتر از ۲۴ ساعت، موضوع را جمع کردند. دستگاه‌های ذی‌ربط باید در آرامش موضوع را بررسی کنند و نظر خود را بدهند.

وی ادامه داد: با توافقات انجام‌شده، میدان انقلاب تقویت می‌شود و دسترسی مستقل به پایانه مسافربری و دسترسی به بولوار نماز و کال اقبال پیگیری خواهد شد. 

وی با اشاره به این موضوع که مناسبت‌های ویژه‌ای که در تقویم وجود دارد، یک موضوع و مناسبت‌های دیگر همچون انتخابات موضوع دیگر است، گفت: در انتخابات، شهرداری مجری بود و ١٣ منطقه و ١٣ حوزه را نظارت می‌کردیم. اطلاع‌رسانی‌ها توسط شهرداری انجام شد و کار‌های خاصی توسط همکاران در حوزه‌های مختلف نیز انجام شد.

وی تأکید کرد: مراسم تشییع شهیدجمهور بی‌نظیر برگزار شد و جمع‌کردن نرده بی‌آرتی و نصب آن در کمتر از ۲۴ ساعت انجام شد.

١٣ پروژه کلان شهری در مشهد تعیین تکلیف شد

در ادامه این نشست، محمدهادی محمدی‌مقدم، معاون شهردار و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد، اظهار کرد: از اواسط سال گذشته تاکنون، اتفاقات خوب و مبارکی در حوزه اقتصادی رخ داده که چند اقدام در کل کشور بی‌سابقه بوده است.

وی گفت: برای اولین بار در کل کشور، مجوز صندوق تکمیل ساختمان را با همکاری شورای شهر اخذ کردیم. ایجاد صندوق جسورانه، تشکیل صندوق پژوهش و فناوری مسکن با سهم شانزده‌و‌نیم درصد شهرداری مشهد، ایجاد صندوق تأمین مالی جمعی برای اولین بار در شهرداری مشهد، خرید پساب به صورت کاملاً غیرنقد برای اولین بار و خرید اتوبوس به صورت غیرنقد با اعتبار پنج هزار میلیارد تومان از کار‌هایی است که در این حوزه انجام شده است.

محمدی‌مقدم با اشاره به اینکه ١٣ پروژه کلان شهری در شورای عالی رفع موانع که با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی بود و ۱۵ سال پرونده‌های آن در جریان بود، تعیین تکلیف شد، ادامه داد: برای اولین بار شهرداری به اوراق «صکوک» ورود کرد و امسال ۱۳۰۰ میلیارد تومان منتشر می‌شود.

امسال ۱۰۵۰ میلیارد تومان اوراق مربوط به سال ۱۴۰۲ در بافت آبکوه، عامل و وکیل‌آباد هزینه خواهد شد

وی گفت: اوراق سال ۱۴۰۱، هزارو۵۰۰ میلیارد تومان، سال گذشته، سه‌هزارو۹۵۰ میلیارد تومان و امسال، شش‌هزارو۳۰۰ میلیارد تومان و در سال جدید، ۲۱ هزارو۴۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده که حداقل ۵۰ درصد آن محقق شود.

وی ادامه داد: برای اولین بار تسویه بدهی خوبی در شهرداری رخ داده چهار هزار میلیارد تومان تسویه بدهی و ۱۵۰۰ میلیارد تومان نقدی بابت ملک پروانه از بانک شهر دریافت کنیم. در موضوع نهضت آسفالت ۷۰۰ میلیارد تومان برای ۴.۵ میلیون متر مربع قیر خریداری شده است.

معاون شهردار و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد ادامه داد: بودجه حوزه اقتصادی سال ۱۴۰۱ حدود نُه‌هزارو۵۰۰ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۲ حدود ۱۴هزارو۵۰۰ میلیارد تومان و امسال، ۲۳هزارو۴۰۰ میلیارد تومان است. 

وی ادامه داد: همچنین شهرداری مشهد از دهه هشتاد به موضوع بافت فرسوده ورود کرده و بافت عامل به ۱۷ پروژه محور عامل تبدیل شده که تاکنون پیاده‌روسازی آن انجام و سه‌راه کاشانی به چهارراه تبدیل شده است. همچنین دو پروژه «ترمه» و «حریر» به شهرداری و دو پروژه دیگر به سرمایه‌گذار تحویل داده شده است و تا پایان سال، چند پروژه آن اجرایی خواهد شد.

محمدی‌مقدم تأکید کرد: امسال، هزارو۵۰ میلیارد تومان اوراق مربوط به سال ۱۴۰۲ در بافت آبکوه، عامل و وکیل‌آباد هزینه خواهد شد و اعتبار بافت فرسوده در سال جدید، هزارو۱۰۰ میلیارد تومان است که دو هزار میلیارد تومان آن مربوط به بافت ثامن خواهد بود.

وی در خصوص اوراق مشارکت عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱، هزارو۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت، در سال ۱۴۰۲، سه‌هزارو۹۵۰ میلیارد و امسال، شش‌هزارو۳۰۰ میلیارد تومان منابع مالی وارد شهر می‌شود.

قلندرشریف بیان کرد: اقدامات در زمینه استقبال از بهار بی‌نظیر بود. مردم سال‌ها در زمینه بهره‌برداری موقت درگیر بودند که این مشکل را حل کردیم. در حال واگذاری امورات مناسبتی به مردم و هیئت‌های مذهبی هستیم. امسال پهنه‌بندی حریم شهر مشهد محقق شد. حرکت به سمت هوشمندسازی از دیگر اقدامات حوزه شهری بوده که در حال انجام است. تعیین تکلیف باغ‌خونی، کوهسنگی و کال چهل‌بازه و رودپارک در حال انجام بوده که درمورد چهل‌بازه و رودپارک کار سنگین است.

شهردار مشهد ادامه داد: وامی برای خط‌دو قطارشهری گرفته شد که امسال توانستیم اقدامات را نهایی کنیم. مبلغ این وام با سود ۲۴۰ میلیون دلار است. بدهی بانک آینده مربوط به سال ۱۴۰۰ بود که کسی پیگیری نکرد، اما با وجود سختی کار ما پیگیری کردیم. یک کار اجتماعی در فروشگاه‌های «شهرما» انجام شده که مزایده را به سمتی ببریم که هر فروشگاهی بیشتر به مردم تخفیف دهد، کار به او سپرده شود. این موضوع اکنون برای کشور نمونه تخفیف واقعی شده است. سال گذشته برای اولین بار جشنواره ملی و بین‌المللی «خورشید» در مشهد برگزار شد.

وی در خصوص مبارزه با فساد تصریح کرد: خوشبختانه با کنترل‌های دقیقی که انجام می‌شود، در حوزه مبارزه با فساد کمترین پرونده را در شهرداری مشهد داشتیم. تقریباً صفر بوده و مورد خاصی نداشتیم. دنبال مچ‌گیری از هیچ کارمند و پرسنلی نیستیم و سر بزنگاه ورود و جلوگیری می‌کنیم. در یک سال اخیر، موضوع خاصی نبوده و اگر در موردی ورود شده است، برای جلوگیری بوده که نمی‌توان آن را به عنوان پرونده لحاظ کرد.

قلندرشریف بیان کرد: یکی از موضوعاتی که دغدغه ما بوده کم‌خطرکردن و تکمیل تجهیزات، لوازم و لباس شب‌نمای پاکبانان بوده که درحال‌حاضر، تکمیل شده است. حوادثی که اتفاق می‌افتد مربوط به این موارد نیست. برای گاردریل‌های غیرفنی کنار بزرگراه‌ها همکاران ورود کردند و حل‌وفصل شد. امسال برای اولین بار ۱۲۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای خدمات شهری داریم تا تجهیزات تهیه کرده و در بزرگراه‌ها نیروی انسانی را حذف کنیم.

شهردار مشهد اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ بیشترین فوتی همکاران پاکبان را داشتیم که هفت نفر بودند. در سال ۱۴۰۱ سه نفر، در سال ۱۴۰۲ یک نفر و امسال تاکنون سه نفر بودند. مصوبه‌ای در شورا تصویب شده که در صورت تأیید در فرمانداری، کمک‌هزینه پاکبان‌ها را ده‌برابر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ارتفاعات جنوب برای بازنگری مجدد ورود پیدا کردیم، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که مشکلات ارتفاعات جنوب را رفع کنیم. کمربند جنوبی برای حوزه ترافیک شهر ایجاد شده است و از اول قصدی برای ایجاد کوه‌پارک نبوده، اما پیگیری می‌کنیم تا حوادث را به حداقل برسانیم.

تبدیل وضعیت ۴ هزار نفر از ایثارگران در شهرداری مشهد

همچنین در ادامه این نشست جمال‌حسن بارانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد، در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران اظهار کرد: در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران شهرداری در سه سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام شده که در یک سال گذشته، ۲۰۳۲ نفر تبدیل وضعیت شدند و تا الان، حدود ۴۰۰۰ نفر را تبدیل وضعیت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در طول یک‌سال‌واندی گذشته، یکی از اتفاقات راه‌اندازی دفتر خلاقیت و نوآوری شهری بود، تصریح کرد: ما یک اداره در شهرداری را تحت عنوان «اداره کل خلاقیت و نوآوری شهری» برای استفاده حداکثری از راه‌حل‌های نوآوری تغییرنام دادیم تا از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد استفاده حداکثری شود. راه‌اندازی ۶ مرکز دیگر را در دستورکار داریم. کار دیگری که انجام دادیم ایجاد رصدخانه شهری مشهد بود که در یک سال گذشته فعال شده است. داده‌های موجود در رصدخانه شهری می‌تواند کمک زیادی کند.

بارانی بیان کرد: یکی از کار‌های دیگری که در یک سال گذشته انجام شده، راه‌اندازی اداره دیپلماسی شهری است. یکی از هدف‌گذاری‌های شهرداری تمرکز بر مفهوم دیپلماسی شهری به عنوان ابزار تعامل با شهر‌های تراز اول و برون‌رفت مدیریت شهری از مشکلات زندگی شهری است. دنبال این هستیم که نشست شهرداران مرتبط با حوزه‌های شهرداری مشهد را در شهر مشهد دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات این ایام برای شهرداری مشهد این بود که به عنوان دفتر منطقه‌ای اوراسیای متروپلیس انتخاب شد. یکی از دغدغه‌های این ایام نارضایتی از نحوه ارائه خدمات است. برای کاهش این نارضایتی ۲۸ فرایند جدید را الکترونیک‌سازی کردیم که شهرداری مشهد در این حوزه پیشرو بوده است. ۶۷ فرم از فرم‌های اداری شهرداری حذف شده، ۱۰۲ فرم بهبود یافته و ۲۶۹ امضا نیز حذف شده است. با کاهش امضا‌ها فرایند خدمت‌رسانی را تسهیل خواهیم کرد. در شهرداری، ۱۰۶ فرایند در حوزه خدمات امور شهروندی داریم که این امضا‌ها از این فرایند‌ها حذف شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: برنامه میان‌مدت ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ به‌روزرسانی و ۳۸ برش تدوین شده است. در آینده نزدیک، چشم‌انداز مشهد را که در سال ۱۴۰۴ به اتمام می‌رسد، به‌روزرسانی می‌کنیم. در حوزه آی‌تی پروژه مشترک فیبر نوری خانگی را داریم تا فیبر نوری به‌راحتی در دسترس شهروندان قرار بگیرد. ۲۰ کیلومتر از این پروژه در شهر مشهد در مناطق ۹ و ۱۱ اجرا شده است. سامانه شهرداری الکترونیک و نرم‌افزار شهروندی «شهرمن» از کار‌هایی بوده که در این مدت پیگیری شده است. برنامه‌های اقدام مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز دانش‌بنیان در سطح استان را داریم که در حال انجام هستند.

بارانی درخصوص وضعیت «من‌کارت» در مشهد نیز اظهار کرد: من‌کارت‌هایی که در شهر توزیع می‌شود، در دوره تحریم‌ها تولید نشده و امکان واردات هم از بین رفته است؛ بنابراین در یک سال گذشته، دو کار انجام دادیم و تکنولوژی این کارت‌ها را جایگزین کردیم. قرارداد ۸۰۰هزارتایی برای واردات من‌کارت نیز بسته شد.

وی بیان کرد: برای کیف‌ پول خرد شهروندی قراردادی منعقد کردیم که بانک شهر از طریق مناقصه، برنده شد و تلاش می‌کند این موضوع را فعال‌سازی و پیاده‌سازی کند. شاید در آینده، به ابزاری به‌نام من‌کارت نیاز نداشته باشیم و شهروند با انواع روش‌ها پول حمل‌ونقل را پرداخت کند. در تلاش هستیم تا در فروشگاه‌های خصوصی، ایستگاه‌های شارژ من‌کارت ایجاد شود. در حال حاضر تعداد زیادی سوپرمارکت در سطح شهر برای شارژ تجهیز شده‌اند. 

بارانی با بیان اینکه از ابتدای سال، شش‌هزارو۶۱۶ میلیارد تومان در زمینه مصارف شهرداری پرداختی داشتیم، عنوان کرد: ۱۲۰۰ میلیارد تومان از این پرداختی متعلق به پیمانکاران عمرانی بوده است. در ادوار مختلف، افزایش عدد مطالبات پیمانکاران امری طبیعی است؛ زیرا پروژه‌ها متوقف نمی‌شود.

وی اضافه کرد: ابتدای امسال، مطالبات پیمانکاران ۲۲۰۰ میلیارد تومان بوده و الان ۲۶۰۰ تومان شده است، ضمن اینکه ۱۲۰۰ میلیارد تومان هم پرداخت کردیم. ۳۸۷۵ میلیارد تومان برای امورات جاری شهر هزینه شده که حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بابت بدهی‌های بانکی و بدهی‌های سنوات گذشته شهرداری بوده است.

طرح‌های تفصیلی یکی از افتخارات این دوره مدیریت شهری است

جواد اصغری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد، با اشاره به اینکه در پایان سال ۱۴۰۱ طرح‌های تفصیلی ابلاغ شد که از افتخارات این دوره مدیریت شهری است، تصریح کرد: مطالعه این طرح ۱۵ سال به طول انجامید. با توجه به ابلاغ طرح‌های تفصیلی، فرایند راهبری و تحویل‌گیری که فرایندی زمان‌بر و سخت بود، توسط شهرداری انجام شد. یکی از موضوعات مورد مطالبه شهروندان زمان پاسخگویی بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلی که احصا شده بود، در مجموعه شهرداری قرارگاه تحول فرایندهای صدور مجوزها با رویکرد کاهش زمان را تشکیل دادیم. با توجه به تمام جلسات و اتفاقاتی که رخ داد، زمان پاسخگویی در زمینه پروانه‌ها در مرحله اول از ۱۲۹ به ۶۶ روز رسید که پیگیر هستیم به زیر یک ماه برسانیم.

اصغری بیان کرد: مدیریتی را در مجموعه معاونت به عنوان «مدیریت پشتیبان‌های زیارت» با رویکرد ایرانی‌اسلامی تشکیل دادیم که در چهار گونه در حال مطالعه هستیم. مشاورانی را برای هریک از مناطق به‌کارگیری کردیم و بنا داریم در شعر آثاری از زیارت را تداعی کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: با توجه به گرایشات و تمایلات شهروندان در حوزه ساخت‌وساز، گروهی را با عنوان تنظیم لوایح و پیگیری مصوبات کمیسیون ماده پنج تشکیل دادیم که پیگیر خواسته‌ها و درخواست‌های شهروندان است. سال گذشته، سال پیاده‌سازی طرح‌های بازنگری بود که بیش از ۵۰ جلسه کمیسیون ماده پنج و بیش از ۹۰ کمیته فنی تشکیل و قریب به ۴۵۰ موضوع از خواسته‌های مردم تعیین تکلیف شد.

سامان‌دهی سرویس‌های مدارس در مشهد

در بخش دیگری از این نشست، پوریا محمدیان‌یزدی، معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، در خصوص سامان‌دهی سرویس‌های مدارس عنوان کرد: امسال متفاوت با سال‌های قبل است. دولت آیین‌نامه‌ای را تدوین کرده بود که مربوط به دهه ۸۰ بود. این آیین‌نامه در سال ۱۴۰۱ تجدیدنظر شد و مسئولیت‌ها تغییر کرد. براساس آیین‌نامه جدید، مسئولیت برگزاری و اجرای سرویس مدارس برعهده شهرداری‌هاست و آموزش‌و‌پرورش باید همکاری کند.

وی اضافه کرد: سامانه «سپند» توسط وزارت کشور تنظیم شده که تمام ثبت‌نام‌ها در این سامانه انجام می‌شود. ناوگان شناسایی شده و تعداد قابل‌توجهی از اولیا نیز ثبت‌نام کردند. لایحه تعرفه سرویس مدارس برای شورا ارسال شده و زمانی که مجوز از شورای شهر داده شود، قیمت‌ها اعلام خواهد شد. شورای ترافیک شهرستان و استان متولی نظارت و تصمیم‌گیری در موارد اختلافی خواهند بود. سازوکار تنظیم شده است و اتصالات انجام خواهد شد.

مشهد در برگزاری مراسم تشییع شهید خدمت سنگ‌تمام گذاشت

جاوید کیانی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، در خصوص تأخیر در دادن حقوق کارمندان فرهنگ‌سرا‌ها، اظهار کرد: واژه «حقوق» باید اصلاح شود؛ زیرا به افراد دارای قرارداد تعلق می‌گیرد و به مربیان پرتلاش، حق‌الزحمه پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از ورود به کار معوقات طولانی پرداخت شد و تا چند روز آینده مشکلات حل خواهد شد و از شرمندگی مربیان خارج می‌شویم.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تأکید کرد: علی‌الحساب مربیان فرهنگ‌سرا‌ها فردا پرداخت خواهد شد.

کیانی گفت: حوزه فرهنگی در این مدت دچار فرازو‌نشیب‌های زیادی بود و درخصوص مناسبت‌های ملی که متوجه شهر مشهد بود، تشییع شهیدجمهور و دهه کرامت شاخصه این اقدامات بود.

وی ادامه داد: در دهه کرامت، پس‌از زحمت‌هایی که همکاران در فضاآرایی شهر کشیدند، آن اتفاق ناگوار پیش آمد و مجموعه شهرداری در کمتر از ۲۴ ساعت، فضای شهر را آماده تشییع پیکر کرد و مشهد در این خصوص سنگ‌تمام گذاشت.

کیانی تأکید کرد: دهه آخر صفر ستادی به ریاست شهردار تشکیل می‌شود و ان‌شاء‌الله با همکاری و همراهی اهالی رسانه، اطلاع‌رسانی درباره اقدامات برای زائران بارگاه منور امام‌رضا(ع) که از سراسر کشور و نیز خارج از کشور حضور می‌یابند، خواهیم داشت.

روزانه ۴٠٠ تن پسماند خشک در مشهد تولید می‌شود

در ادامه این نشست، مهدی یعقوبی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد، اظهار کرد: امسال به دو پروژه بزرگ بوستان کرامت و جهانشهر نگاه ویژه‌ای داشتیم و زیرساخت را تأمین آب قرار دادیم.

وی ادامه داد: از دوهزارو۵٠٠ میلیارد تومان اعتبار در حوزه فضای‌سبز، هزارو۵۰۰ میلیارد را برای تأمین زیرساخت‌های این حوزه اختصاص داده‌ایم. اگر با همین شدت و اعتبار پیش برویم، تا سه سال آینده از منابع زیرزمینی بی‌نیاز خواهیم شد. 

یعقوبی گفت: دو پروژه جهانشهر و کرامت در حال اجرا هستند و سهم آب به صورت مجزا در دستورکار است. در بوستان کرامت، چاه‌های آبی خریداری شده تا آب موردنیاز را تأمین کنیم. اعتبار هزارو۵۰۰ میلیارد تومان را از شورا برای زیرساخت تأمین آب گرفته‌ایم و قرار است با کمک شرکتی، از طریق پساب تا ٢۵ سال تأمین منابع را انجام دهیم.

وی گفت: از تصفیه‌خانه‌های چهل‌بازه قرار است بهره‌برداری شود و تصفیه‌خانه آزادی در دستورکار است. تصفیه‌خانه سیدی را به صورت نیمه‌تمام تحویل گرفتیم و ۵٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همچنین تصفیه‌خانه آفتاب و سپتاژ و حاشیه کشف‌رود با تأمین ٢٠ میلیون مترمکعب نیز در دستورکار است. 

معاون شهردار تأکید کرد: همچنین برای جمع‌آوری زباله‌ها در این دوره، ۵٣ هزار خانوار مشترک آنلاین هستند تا بتوانیم با این مدیریت جمع‌آوری زباله، زباله‌گردی را کاهش دهیم. روزانه ۴٠٠ تن پسماند خشک تولید می‌شود  که ٣٠٠ تن به صورت آنلاین جمع‌آوری می‌شود ‌و ١٠٠ تن به صورت غیرمجاز است.

یعقوبی در خصوص بوستان بانوان گفت: سطح فضای پارک‌های بانوان در مشهد ۵۱ هکتار در ۱۳ پارک است که ۹ هکتار اضافه شده و تا پایان دوره، ۲۰ هکتار دیگر اضافه می‌شود. تلاش می‌کنیم به ۸۰ هکتار برسانیم. ساعت فعالیت ‌پارک‌های بانوان را براساس نظرسنجی برنامه‌ریزی کردیم اما اگر در پارک خاصی نیاز باشد، قابلیت اضافه‌شدن را دارد.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
معلمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
0
0
سلام از حل گره ترافیک بلوار شاهنامه چه خبر ؟؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
0
0
سلام به شهر توس و بلوار شاهنامه هم توجه بیشتری کنید
ممنون
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->